onsdag 24 juli 2013

Ragatan Kristiansson tar ton.


Den här veckan, och förmodligen nästa, är introduktionsveckor för alla nya bytisar. Minerad mark för fröken Kristiansson. Och mycket riktigt, när min första nervositet över att ha klivit in på skolområdet hade lagt sig så dröjde det inte länge innan jag var fullständigt rävgalen över att bli behandlad som en oförsiktig tonåring. När en deffad 35-åring med horribel amerikansk accent står framför mig och predikar om hur viktigt det är för min kulturella integration att skaffa argentinska vänner så vill jag inget hellre än att kyla av honom med en ordentlig hink isvatten och säga åt honom att lösa sina egna skaffa vänner-issues, istället för att dumpa över dom på mig. Morr. Resten av informationen har gått i ungefär samma tecken; drick inte för mycket, gå inte hem med vemsomhelst, ät bra, sov bra, ta hand om er själva, ta hand om studierna, se upp för kulturchockar, använd kondom, häng inte med andra bytisar, ring hem till mamma och pappa så dom inte blir oroliga. Ja, ni förstår ungefär poängen. Och ni förstår ungefär hur jag reagerar på det. MEN, idag fick vi för första gången göra något vettigt! Detta vettiga bestod i att välja kurser. Satan i Sörmland, det här blir intressant kan jag berätta..10hp i Rorscharchtestning? Hur jäkla fräckt vore det inte att bli diplomerad (kan man ens bli det, förresten..?) Rorscharch-testare? Eller 8 hp "Freuds Verk"? Eller 8 hp "psykoanalysens historia"? Utbudet är som ni hör ganska.. vinklat. Dagens mission impossible var att leta efter en motsvarighet till kursen i Kognitiv psykoterapi, men jag insåg det omöjliga i uppdraget innan jag ens hade börjat..

I övrigt? Ja, allt är såklart fantastiskt. Jag bor fortfarande på hostelet men älskar det. Helknäppa övervintrare, förvirrade nyanlända studenter, söta tyska par på sin första resa tillsammans och inte minst: underbara Melvin som har fått sitt hjärta krossat av en dödssnygg argentinare vid namn Esteban. Denna Esteban är anledningen till att halva mina nätter går åt till att sitta i receptionen och lyssna på kärleksminnen, dricka femtusen liter mate och förbanna argentinare med sneda leenden och sug i blicken. Men IMORGON är vi lediga, så ikväll blir det ingen kärlekssorg. Ikväll blir det en sjudundrans massa cocktails med bytistjejerna, och kanske lite hiphopklubb om jag får bestämma..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar